Malý úvod do problematiky lezení na via ferratách – zajištěných cestách

Lezení po via ferratách, česky řečeno zajištěných cestách se v poslední je velmi populární a není se čemu divit. Ocelovým lanem zajištěný výstup do míst, kde se běžně dostanou jen ptáci a horolezci láká.

Na místě je ale velká opatrnost. Ocelové lano po celé délce výstupu budí pocit jistoty a bezpečnosti. „Je tam lano, v podstatě zábradlí a mnohdy žebříky a kramle jako opora pro nohy, tak co se může stát že? „

Realita je bohužel úplně jiná.

  • Při výstupu najednou zjistíte, že nemáte dost sil na neustále přitahování rukama, protože nohy kloužou nebo s nimi neumíte moc pracovat a nejsou vám oporou, spíše problémem.
  • V kolmých stěnách a převisech vás batoh tahá dolů a ubírá sil.
  • Lezec nad Váma shazuje kameny a ohrožuje Vás
  • Lezci pod Váma nás dohnali a tlačí se přes Vás
  • Banální uklouznutí a nevinný pád na lanovém mostě

… a spousta dalších nepříjemnosti.

Mějte vždy na paměti, že lezení na zajištěných cestách je VŽDY nebezpečnější než klasické horolezectví. Nechci Vás tímto článkem vystrašit, odradit od lezení ale mějte vždy na paměti, že případný pád na Via Ferratě má velmi často vážnější následky než pád horolezce.

Horolezec může při pádu odskočit od skály a v podstatě letí vzduchem. Lezec na zajištěné cestě vždy kopíruje skalnatý terén a ocelové doplňky, protože ho tlumič „nepustí“ od skály.

Dopad horolezce je zachycen DYNAMICKÝM lanem, které dostatečně utlumí rázovou sílu, jenž na padajícího působí v okamžiku zachycení pádu.

Dopad lezce na via ferratě brzdí tlumič pádů. a když je v pořádku pád bezpečně zachytí Jeho funkce je ale odlišná a neutlumí tak měkce, jako horolezecké lano. Působení rázové síly na tělo je vždy větší. Popruhy setu Vás při pádu ukotví blízko skály, ocelových lan a žebříků. Vše co bude kolem vezmete svým tělem a celé to zakončíte pro tělo velice tvrdým pádem.

Když to shrnu, tak pád lezce na ferratě vždycky bolí o hodně více než pád horolezce.

Jak tedy předcházet pádům a eliminovat riziko poranění při průstupu zajištěnou cestou?

V první řadě je důležité mít veškeré potřebné jistící vybavení.

Základ všeho pro ferraty je :

  • Via ferrata pádový tlumíč ( obecně feratový set ). Udělátko, které utlumí Váš případný pád,ve snesitelných mezích. Může být lanový nebo popruhový párací. Vždy ale certifikovaný a před lezením zkontrolovaný.

  • Horolezecký postroj na který tlumič připevníme. Může být celotělový nebo kombinace sedacího a prsního úvazu. V ojedinělých případech, pokud víme proč, můžeme použít jen sedací.

  • Helma – horolezecká certifikovaná !! Z hora padají kameny, batohy, foťáky, láhve s pitím, svačiny a někdy i lezci.

  • Rukavice – to by jeden neřekl, jak rychle se da sedřít kůže z rukou na ocelovém laně. Nemluvím o propíchnuté kůži pramenem roztřepeného ocelového lana.

  • Pořádné boty – na skále se hodí. Tenká podrážka dovede na ocelových kramlích potrápit chodidlo. O sestupu z vrcholu zpět do údolí ani nemluvím.

  • Sluneční brýle – jsou dobré nejen proti sluníčku, ale i proti drobným kamínkům a prachu, který padá od lezců před Vámi.

Bez těchto základních věcí nemáte na zajištěné cestě co dělat. Pokud se přesto rozhodnete pro výstup ohrožujete nejen svůj život a zdraví, ale i životy lidí, kteří se vyskytnou ve stejné cestě pod Váma.

Další záludnosti při průstupu těžších cest jsou například:

  • Pád v převisu, kdy se Vám vypárá bezpečnostní tlumič a najednou se ocitnete 2,5 m pod kotvením, zavěšeni jen na tenkých popruzích a ještě případně pohmožděný, otřesený, v horším případě zraněný. Víte Vy nebo Vaší společníci co dál?
  • Pád na visutém mostě. Tlumič se nevypáral, nic se nestalo, jen Vy jste najednou níže než by jste chtěli. Najednou máte lano, po kterém jste šli skoro nad hlavou. Odpovězte si sami, jestli by jste se uměli dostat zpět nohama na lano a pokračovat ve výstupu.
  • Jdete s méně zkušeným spolulezcem ( dítětem ) a v polovině cesty se ukáže, že spolulezec přecenil své síly. ( Ani nemusel přecenit své síly, jen se mu třeba udělal velký bolestivý puchýř na patě a není schopen pořádně našlapovat ). Už to nejde ani nahoru ani dolů. Víte co a jak nebo budete volat záchranu?
  • Na delší tůře Vás chytne bouřka. Co uděláte, když jste připnuti k hromosvodu?
  • Spadli jste a vypáral se Vám tlumič pádů. Už je nefunkčí a k dokončení tůry Vám chybí ještě dobrá polovina. Víte co dál?
  • Umíte správně naplánovat tůru? Jak časově, tak i obtížnostně? Samozřejmě vč bezpečného sestupu a případných únikových cest?
  • Znáte obtížnosti ferrat a orientujete se v národních odlišnostech obtížnosti.
  • Víte co vše by měl obsahovat batoh lezce na ferratách? Hlavně na delších cestách a v horách?

To vše jsou důležité otázky na které by jste měli znát odpověď dříve, než se pustíte do nějakého většího dobrodružství na zajištěných cestách.

Když jsem se na předcházející úvodní stránce  zmínil o těch smyčkách a kouscích horolezeckého lana s karabinami, tak jsem měl sakra velý důvod. Snad kromě pořádného horolezeckého lana s průměrem 10 mm a více, se při pádu vše přetrhně a Vy poletíte vstříc nejbližší zemi.  Ty materiály, byť mají ve statickém namáhání nosnost až třeba k dvoum tunám, tak při dynamickém namáhání – trhu, nemají šanci vydržet. A jestli jo, u toho 10 mm lana, tak určitě nechcete dostat do těla tu šlupku, která při pádu vznikne. Je to takový náraz, že se trhají vnitřní orgány. Řeknete si, že horolezec do toho taky padá, ale v tomto případě musíte vzít v úvahu prokluz lana při dynamickém jištění a daleko větší činnou délku lana. U zajištěné cesty je to vše natvrdo, bez nějakého dynamického zbržedí a vše tohle musí obsolvovat Vaše tělo. To opravdu nechcete zažít.

Níže je krátké video, které ukazuje důsledky při pádu.

TESTOVACÍ KLÁDA  má 80 kg, což je normovaná váha lezce.

ACCESSORY CORD 6 mm je pevnostní smyčka, která má statickou nosnost 1000 kg !!

SEWN NYLON SLING 120 cm je šitá pevnostní smyčka, která má podle normy minimální statickou pevnost 2200 Kg !!

CLIMBING ROPE 10 mm – horolezecké lano u kterého se statické zatížení neměří a ani nedá měřit. To jediné z nedoporučených samo-domo výrobků vydrželo, ale jak jsem psal výše, opravdu do takového zajištění těch 5 m ( normované nejdelší zajištění lan u via ferrat )spadnout  nechcete.

PÁRACÍ TLUMIČ – poslední 2 typy jsou doporučené jištění pro průstup zajištěnými cestami. Můžou být i jené jistící prostředky, ale všechny musí mít patřičnou normu a být určené pro jištění na via ferratách.

Lezení Via Ferrat je velmi podobné horolezectví. Věřte, že lezci, hlavně v horách musí znát spoustu věcí ( metodiku lezení, ústupy z cest, záchranu, trochu meteorologie, orientaci, první pomoc … ) aby se bezpečně vrátili z tůry. To vše by měl znát i lezec na ferratách.

Problematika lezení zajištěných cest a lanových mostů je natolik obšírná, že nejde vše nacpat do jednoho článku. Zhruba jsem nastínil problémy související z lezením zajištěných cest. Praxe pod vedením zkušeného instruktora je v tomto případě nenahraditelná.

Pokud Vás problematika bezpečného lezení na zajištěných cestách zajímá, můžete se přihlásit na mé kurzy, které jsou určené jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé.